Motiviranje i nagrađivanje učenika u borbi protiv ovisnosti – primjena psihologije u praksi - prevencija pušenja

U petak 05. ožujka 2021. godine u Srednjoj školi Stjepana Sulimanca u Pitomači učenicima iz razreda nepušača podijeljeni su motivacijski pokloni u okviru projekta „Nepušenjem protiv ovisnosti – ja sam iz razreda nepušača“ koji je u 2020. godini proveden u Virovitičko-podravskoj županiji. Provoditelj projekta bio je Zavod za javno zdravstvo „Sveti Rok“ Virovitičko-podravske županije, partner Zavodu bila je Udruga za pomoć mladima Virovitičko-podravske županije "Veranda", dok su suradnici bili savjeti mladih i odgojno-obrazovne ustanove u Virovitičko-podravskoj županiji te pojedini stručnjaci iz različitih resora. Srednja škola Stjepana Sulimanca u Pitomači prva je i sudjelovala u pilot projektu koji je pod nazivom „Ja sam iz razreda nepušača“ još 2012. godine proveden u Virovitičko-podravskoj županiji. Pilot projekt pokazao je kako je moguće učenike ohrabriti da cijeli razredni odjeli ostvare status razreda nepušača pa je ovo iskustvo zatim pretočeno u projekt za ostale škole u županiji. Cilj je projekta bio osnažiti samozaštitne kapacitete učenika u odgojno-obrazovnim ustanovama i ostalih mladih u Virovitičko-podravskoj županiji u prevenciji ovisnosti i afirmaciji zdravlja, pri čemu je naglasak bio na prevenciji i suzbijanju pušenja duhanskih proizvoda mladih, kao jednog od glavnih rizika koji mlade uvode i u svijet štetne zloupotrebe droga. U okviru projekta, uz ostale preventivne aktivnosti koje su provedene u osnovnim i srednjim školama, ciljano su u drugom razredu srednjih škola učenici motivirani da ostvare status razreda nepušača u kojima niti jedan učenik ne puši. Gotovo sve srednje škole u Virovitičko-podravskoj županiji uspjele su motivirati razrede nepušača, a učenicima su kao nagrada iz projekta osigurani motivacijski pokloni (USB memorijske kartice na trajno korištenje na kojima je snimljena i publikacija „Ja sam iz razreda nepušača; kako se ne izgubiti u duhanskome dimu“ u elektronskom obliku).

Kako smo uspjeli u tome da imamo cijele razrede nepušača?

Naime, u koncipiranju ideje pošli smo od teorija socijalnog učenja i socijalnog identiteta, povezujući ih sa znanstvenim spoznajama iz koncepta zaštitnih i rizičnih činitelja, ali smo se najviše oslonili na teorijski model grupnih odnosa s vršnjacima. Željeli smo iskoristiti potencijale socijalnog pritiska vršnjaka u razrednim odjelima u kojima većina učenika ne puši cigarete na način da manjina pušača pod pritiskom većine nepušača promijeni stavove i obrazac pušačkog ponašanja zamijeni nepušačkim. Specifičnom edukacijom učenika koja je prethodila izboru razreda nepušača mlade smo kapacitirali znanjima koja smo doveli u odnos s promjenom stava prema pušenju. To je stvorilo motivacijsku podlogu na kojoj smo gradili diskretni socijalni pritisak većine prema manjini (pušača). Kada je došlo do promjene ponašanja pušača te su svi učenici u razrednom odjelu postali nepušači, takve smo razredne odjele (odnosno sve učenike u njima) nagradili motivacijskim poklonima (USB memorijskim karticama) koji su bili u funkciji ugodnog podražaja nakon poželjnog ponašanja (pozitivno potkrepljenje). USB memorijske kartice ciljano smo odabrali jer su dio novih tehnologija korisnih i poželjnih mladima, a na njih smo snimili i našu publikaciju „Ja sam iz razreda nepušača; kako se ne izgubiti u duhanskome dimu“ (koju smo za mlade izradili u okviru projekta), a kako bismo mladima omogućili distribuciju ove publikacije virtualnim prostorom. Tako smo nagradu iskoristili i kao još jedan kanal za odašiljanje afirmativnih poruka te ju stavili u funkciju naknadnog informiranja i educiranja i ostalih mladih o rizicima odrastanja.
Ovaj edukativno-informativno-motivacijski pristup je pokazatelj kako se korištenjem psihologijskih spoznaja uspješno mogu mijenjati obrasci nepoželjnih, rizičnih i štetnih ovisničkih ponašanja i preventivno djelovati u smjeru očuvanja zdravlja mladih.

Voditelj projekta
Siniša Brlas, prof.
natrag na vrh ▲
Sri, 16. 06. 2021 22:00